طرح توجیهی شهرک گردشگری 🌟

طرح توجیهی شهرک گردشگری

آنچه می خوانید...

همواره صنعت گردشگری یکی از حیطه‌های امیدوارکننده‌ی کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور ما به شمار می‌آید و لازم است تا افرادی که تمایل به ورود به این عرصه دارند، طرح توجیهی شهرک گردشگری را به خوبی مورد بررسی قرار دهند تا با آگاهی لازم وارد این مسیر شوند. در این مقاله ما قصد داریم تا به این موضوع به صورت کاربردی و جامع بپردازیم و در صورت وجود هر گونه سوال یا نیاز به مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و سوالات خود را در مورد این طرح توجیهی مطرح کنید.

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

منظور از طرح توجیهی شهرک گردشگری چه می‌باشد؟

این طرح توجیهی به نوعی به شما نشان می‌دهد که در طول تصمیم به احداث یک شهرک با این کارایی، باید چه راه‌هایی را طی کنید و یک نقشه‌ی راه منطقی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما به وسیله طرح توجیهی با اهمیت مسئله، ابعاد مختلف آن و همچنین فواید موجود این طرح آشنا می‌شوید. شما برای شروع هر چیزی باید خود را برای آن آماده کنید؛ بگذارید با یک مثال این موضوع را واضح‌تر توضیح دهیم. شما وقتی تصمیم به ساخت یک ویلا می‌گیرید تا بتوانید آخر هفته را در آن با خانواده  بگذرانید، اولین کاری که می‌کنید تهیه یک نقشه اولیه از مدل ذهنی ویلا است و سپس هزینه‌های آن را محاسبه می‌کنید، مزایای ساخت این ویلا، دلایل ساخت و سایر ابعاد را بررسی می‌کنید. حال شما در طرح شهرک گردشگری، دیگر با یک ویلای شخصی روبه‌رو نیستید، بلکه در حال شکل دادن به یک تجارت عظیم هستید؛ تجارتی که شامل بخش‌های مختلف یک شهرک به منظور  
جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد؛ مانند محل اقامت، نوع حمل و نقل، مراکز گردشگری، مرکز خرید و سایر موارد.

طرح توجیهی شهرک گردشگری

در طرح توجیهی برای شهرک گردشگری باید چه مواردی را مورد بررسی قرار داد؟

برنامه‌ریزی توسعه گردشگری در طرح توجیهی شهرک گردشگری کار ساده‌ای نیست و متغیرهای زیادی برای بررسی وجود دارد. همچنین سطوح مختلفی از برنامه‌ریزی و سیاست‌های گردشگری نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. خوشبختانه، با توجه به پروژه‌های قبلی در این حوزه، افراد در طرح‌های توجیهی خود می‌توانند از زمینه‌های دیگری که موفق یا ناموفق بوده‌ است، درس بگیرند.

طرح توجیهی شهرک گردشگری

شما برای ساخت یک شهرک به منظور گردشگری باید موارد مختلفی را در طول کار خود مورد بررسی قرار دهید اما برخی از این عوامل باید در همان ابتدای مسیر مشخص شوند، چرا که سایر عوامل حول آن‌ها شکل می‌گیرند، این عوامل عبارت‌اند از:

  1. موقعیت جغرافیایی شهرک

شما باید محل احداث شهرک، موقعیت جغرافیایی آن، معایب و مزیت‌های مکانی آن، مساحت زمین اختصاص داده شده به شهرک، راه‌های دسترسی به شهرک و مسائل مربوط به بعد مکانی و جغرافیایی را در طرح توجیهی شهرک گردشگری مورد بررسی قرار دهید. این امر به این دلیل لازم است که شما باید بدانید آیا می‌توانید در این مساحت اقامتگاه‌های تفریحی، مراکز تجاری و تفریحی
به حد کافی که برای یک شهرک لازم است احداث کنید یا خیر.

                                   طرح توجیهی شهرک گردشگری

                                                                                                           

  1. محاسبات مالی

برآورد هزینه‌های شهرک نیز بسیار مهم می‌باشد. شما باید بتوانید با توجه به هزینه‌های ساخت، سرمایه‌گذران بالقوه را به پروژه مورد نظر جذب کنید. این هزینه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است تغییر کنند، چرا که بحث احداث شهرک گردشگری پروژه‌ای است که در طول زمان جاری می‌باشد. هزینه‌های شما به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر. هزینه‌های ثابت در طول پیشرفت پروژه تغییری نمی‌کنند اما هزینه‌های متغیر این چنین نیستند. به طور کلی، باید هزینه‌های دستمزد کارگران، هزینه تامین ماشین آلات و تجهیزات ساخت و ساز، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه‌های بهره‌برداری، هزینه‌های افتتاح و سایر موارد را بررسی کنید.

 

  1. تامین نیروی کار

شما بدون داشتن نیروی کار لازم نمی‌توانید به مقاصد خود برسید؛ به همین دلیل لازم است که در طرح توجیهی شهرک گردشگری تعداد لازم را با توجه به مساحت و نقشه شهرک خود تخمین زده و سعی کنید بیشتر از نیروهای بومی برای کار استفاده کنید، چرا که این چنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و توانسته‌اید فرصت شغلی نیز ایجاد کنید.  پس از اتمام شهرک نیز شما همچنان به نیروی کاری نیاز دارید. توجه داشته باشید که در این قسمت به دلیل رابطه نیروی کار با توریست‌ها در قسمت‌های تفریحی و تجاری لازم است از سیستم گزینش مناسب مانند روابط عمومی بالا و آشنایی با زبان‌های خارجه بهره بگیرید.

استفاده از نیروی کاری بومی و نزدیک به شهرک گردشگری باعث می‌شود تا هزینه‌های حمل و نقل نیرو کاهش یابد، دسترسی به آن‌ها آسان‌تر و راحت‌تر باشد، افراد بومی و محلی آن منطقه راحت‌تر پروژه شما را قبول کنند و در راستای موفقیت آن تلاش کنند. به طور کلی، جذب رضایت بومیان نزدیک شهرک بسیار مهم می‌باشد زیرا که شما باید تا حد امکان شهرک گردشگری را در طی فرایند بهره‌وری از تنش دور نگه دارید.

طرح توجیهی شهرک گردشگری

  1. ضرورت ساخت شهرک

در طرح توجیهی شهرک گردشگری، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بیان ضرورت احداث آن می‌باشد، چرا که باید مشخص شود سرمایه‌گذران بالقوه چرا باید به سوی این پروژه جذب شوند و این که به طور کلی، تمام جوانب سنجی‌ها به چه علت می‌باشد. ابتدا باید گفت که به دلیل اوضاع نابسامان و متغیر اقتصادی، توجیه رونق یک کسب و کار یک گام مهم و اساسی به شمار می‌آید. نکته مهم در مورد تجارت‌های مربوط به صنعت گردشگری این می‌باشد که به دلیل این که با ارز خارجی در ارتباط است، دارای یک مزیت و یک ایراد است. با افزایش قیمت دلار و طیف متغیر قیمتی آن ممکن است برآورد هزینه‌ها بیش از حد انتظار شود؛ از سوی دیگر، این قیمت بالای دلار تنها در قیمت تامین بودجه و ساخت مشکل‌زا می‌باشد چرا که توریست‌های خارجی به دلیل پایین آمدن خرج سفر به ایران، بیشتر به این کشور سفر می‌کنند و در نهایت قیمت بالای دلار یک فرصت برای رونق این صنعت به شمار می‌آید.

تلاش برای شناخت فرهنگ‌های دیگر با استفاده از شهرک‌های گردشگری توریستی
تلاش برای شناخت فرهنگ‌های دیگر با استفاده از شهرک‌های گردشگری توریستی

شهرک گردشگری چه فرصت‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد؟

برنامه‌ریزی گردشگری اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند طول عمر صنعت گردشگری در منطقه را تضمین کند، از محیط زیست به خوبی مراقبت کند، نتایج اقتصادی مثبتی داشته باشد و برای جامعه سود مثبتی به همراه خود بیاورد. در صورت انجام نادرست، توسعه گردشگری و احداث شهرک می‌تواند محیط یا فرهنگی را که به آن متکی است از بین ببرد. این امر می‌تواند اقتصاد محلی را مختل کند و باعث تورم و اثرات منفی برای مردم و مشاغل محلی شود. این موارد گفته شد تا بدانید یک پروژه هم می‌تواند خوب باشد و هم بد و آنچه که در این نتیجه تاثیرگذار خواهد بود، طرح توجیهی می‌باشد که در آن شفاف‌سازی‌ها و آینده‌نگری‌ها با تکیه بر برنامه‌ریزی دقیق فرصت‌ها صورت گرفته است. در طرح توجیهی شهرک گردشگری، یکی از مهم‌ترین عوامل فرصت‌های موجود می‌باشد و این فرصت‌ها شاید به نوعی مزیت‌های ایجاد چنین شهرکی باشند. مزیت‌های عمده احداث این شهرک به شرح زیر می‌باشد:

  1. امکان اشتغال‌زایی در راستای رونق اقتصادی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طرح‌های کشوری بحث اشتغال‌زایی می‌باشد. از آنجا که طرح توجیهی شهرک گردشگری فرصت‌های شغلی بسیاری را در اختیار افراد قرار می‌دهد، می‌تواند سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی بسیاری را به سوی خود جلب کند و پس از تمام شدن پروسه ساخت نیز برای جذب نیروی انسانی به مشکلی بر نخورند. شما در یک شهرک گردشگری به انواع مختلف مشاغل نیاز دارید که لازم نیست تمام آن‌ها به زبان انگلیسی و یا سایر زبان‌ها مسلط باشند؛ شما به نگهبان، فروشنده مراکز تجاری، مدیران با تجربه، راننده تاکسی، راهنمای تور، اداره‌کننده مراکز تفریحی، کارکنان رستوران‌ها و بوفه‌های خوراکی و بسیاری دیگر نیاز دارید.

واگذاری امتیاز برخی بخش‌های شهرک گردشگری
واگذاری امتیاز برخی بخش‌های شهرک گردشگری
  1. امکان واگذاری امتیاز برخی قسمت‌های شهرک

شما با ساخت یک شهرک گردشگری، بخش‌های تفریحی و تجاری متفاوتی را در آن به وجود می‌آورید. اداره این بخش‌ها قرار نیست منحصرا توسط خودتان یا سایر افراد دخیل در پروژه انجام شود، بلکه بخش مهمی از منبع حاصل شهرک گردشگری در گرو دادن امتیازهای مختلف به افراد حقوقی و یا حقیقی و سایر سازمان‌های خصوصی می‌باشد. همان طور که می‌دانید یک شهرک بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از یک مجتمع تفریحی یا حتی یک اقامتگاه توریستی می‌باشد، به همین دلیل فرصت‌های واگذاری امتیاز بسیاری در آن برای شما وجود دارد. از واگذاری بوفه و رستوران‌ها گرفته است تا واگذاری بخش‌های تفریحی مانند قسمت قایق‌رانی، قسمت آکواریوم تفریحی، شهربازی و سایر موارد. واگذاری امتیازها باعث رونق بیشتر شهرک می‌شود و تنوع امکانات و خلاقیت در آن افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که شما برای واگذاری قسمت‌های مختلف شهرک باید قراردادهایی خاص تنظیم کنید؛ برای تنظیم این قراردادها حتما نفع عمومی شهرک را در نظر بگیرد.

از مهم‌ترین عوامل جذب توریست‌های داخلی و خارجی به شهرک، ظاهر و کیفیت امکانات آن می‌باشد و درست است که شما در حال واگذاری آن قسمت شهرک هستید، اما عملکرد منفی آن شخص یا آن سازمان بر وجهه کلی شهرک تاثیر می‌گذارد؛ برای همین باید بندهای قانونی و شرایط واگذاری را در طرح توجیهی شهرک گردشگری مورد بررسی قرار دهید تا با توجه به آن تدابیر خاصی را بیندیشید.

هدف‌گذاری در نقشه اولیه شهرک
هدف‌گذاری در نقشه اولیه شهرک
  1. مهم‌ترین فرصت ایجاد شده: درآمدزایی

احداث یک شهرک گردشگری می‌تواند دارای اهداف مختلفی باشد اما مهم‌تر‌ین هدف و فرصتی که برای افراد ایجاد می‌کند، درآمدزایی می‌باشد. هدف اصلی بیشتر پروژه‌های گردشگری و طرح‌های توجیهی آن، تضمین این درآمدزایی با یک نقشه مدون می‌باشد. یک شهرک ممکن است که برای مقاصد تفریحی یا فرهنگی احداث شود اما در نهایت در پس تمام این عوامل درآمدزایی نهفته است. شما حتما باید تضمین کنید که درآمدزایی از پروژه به عنوان یک فرصت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و افراد دارای امتیاز، یک عامل قطعی می‌باشد.

جوانب‌ سنجی در ارائه طرح توجیهی شهرک گردشگری
جوانب‌ سنجی در ارائه طرح توجیهی شهرک گردشگری

 همچنین در بحث درآمدزایی تنها درآمدزایی اولیه مهم نیست، بلکه استمرار و افزایش این درآمد مهم‌تر می‌باشد. ممکن است در ابتدای احداث شهرک گردشگری، به دلیل تازگی آن افراد بسیاری به آن بیایند و درآمد بسیاری خاص شود اما با گذشت مدتی، این درآمد استمرار خود را از دست بدهد و رو به کاهش رود، به همین دلیل شما همیشه باید در طرح توجیهی شهرک گردشگری، نقشه‌هایی آماده برای به کارگیری جهت استمرار بازدهی شهرک داشته باشید. شما می‌توانید قسمتی از شهرک را به تاسیس سینما ارائه دهید و برای حفظ تداوم درآمدزایی از آن سینما، برنامه‌های خاصی را برای اکران فیلم در نظر بگیرید؛ برای مثال با توجه به مناسبت‌ها، مجموعه فیلم‌های خاصی را اکران کنید یا از تکنولوژی‌های جدید اکران فیلم مانند سینماهای چند بعدی و یا حتی واقعیت مجازی بهره‌مند شوید تا بتوانید با حفظ کیفیت و هیجان، افراد را به شهرک خود بکشانید. 

[wpforms id=”56583″ title=”true”]

5/5 - (2 امتیاز)

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

اگر زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست، فرم زیر را پر کنید. در فرصت مناسب با شما تماس می گیریم.

طرح های توجیهی آماده و قابل دانلود

شروع گفتگو
Scan the code
سلام
جهت مشکلات دانلود و یا سفارش طرح توجیهی اختصاصی در واتساپ با ما در ارتباط باشید.