طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی 1000 قطعه ای🌟

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی 1000 قطعه ای (سال 1400)

آنچه می خوانید...

تهیه و تامین گوشت مرغی سهم بسزایی در سبد مصرفی خانوارها دارد. از اینرو راه اندازی مرکز پرورش مرغ گوشتی 1000 قطعه ای (یا مرغداری صنعتی) از جمله کسب و کارهای پرطرفدار در ایران می باشد. ما در طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی به بررسی کلیه هزینه ها، سرمایه مورد نیاز و درآمد حاصله در این سرمایه گذاری می پردازیم.

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

 

هزینه حمل و نقل یک عامل مهم است و بسیاری از شرکتها حداکثر فاصله مجاز بین یک مزرعه مرغداری گوشتی و کارخانه خوراک یا کارخانه فرآوری را تعیین می کنند. اکثر پیمانکاران به طراحی و اندازه سالن خاصی نیاز دارند. آنها همچنین ممکن است انواع خاصی از تجهیزات را ترجیح دهند. تولیدکنندگان قبل از ساختن باید ازمیزان هزینه ها، شرایط سوله و تجهیزات با طرح توجیهی اطلاع یابند. قبل از ایجاد یا خرید یک مرکز پرورش جوجه های گوشتی ، تولید کنندگان باید از شرکت گوشتی اطمینان حاصل کنند که قصد دارد قرارداد ارائه دهد.

امکانات مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی

سالن مرغداری

اولین نیاز برای پرورش جوجه های گوشتی ، ساختمان یا سالن مناسب است. از آنجا که تولید جوجه های گوشتی در اصل یک عمل جوجه کشی است ، ساختمان باید دارای تجهیزات باشد تا عوامل مانند دما ، رطوبت ، کیفیت هوا و نور به راحتی کنترل شوند. همچنین باید نصب و راه اندازی کارآمد تجهیزات مراقبت ، تغذیه ، آبیاری و سایر تجهیزات را فراهم آورد.

همه مزارع پرورش مرغ گوشتی نیاز به ساختمانهایی با سقف عایق ، دیوارهای جانبی و دیوارهای انتهایی دارند. کنترل دما ، تهویه و حرکت هوا ضروری است. جوجه های گوشتی باید ورودی هوا ، فن های خروجی ، بخاری ، سیستم خنک کننده تبخیری ، ترموستات و تایمر را برای کنترل محیط برنامه ریزی کرده باشند.

ساختمان ها باید بتوانند دمای مناسب را در طول کل چرخه رشد ، بدون در نظر گرفتن دمای بیرون ، حفظ کنند. آب و هوای سرد به عایق اضافی نیاز دارد ، در حالی که سرعت مناسب هوا در محیط گرم بسیار مهم است.

مدیر تولید شرکت جوجه های گوشتی می تواند اطلاعاتی در مورد طراحی سالن گوشتی ، شرایط مورد نیاز سالن و توصیه های تجهیزات ارائه دهد. مجدداً ، قبل از ساختن ، تأییدیه شرکت جوجه های گوشتی ضروری است.

بیشتر سالن های گوشتی به عرض 12 متر ساخته شده اند. سالن هایی با عرض 12 متر معمولاً دارای دو خط وسایل روشنایی هستند که به گونه ای چیده شده اند که تمام قسمت های طبقه روشن می شوند. لامپ های کم مصرف را 2.40 تا 3 متر بالاتر از کف قرار دهید.

 

تجهیزات برودینگ

جوجه کشی با گاز بسیار رایج است (LP یا گاز طبیعی). انواع مختلف مشعل های گازی نیز استفاده می شود. تعداد مشعل ها یا پرورش دهندگان در خانه بر اساس تراکم جوجه و خروجی BTU است. با پیمانکار خود مشورت کنید تا ببینید کدام مارک یا نوع سیستم گرمایشی ترجیح داده می شود. تولیدکننده جزئی خانه ، یک معیار حفاظت از سوخت ، توسط بسیاری از تولید کنندگان استفاده می شود. جوجه ها نباید در 10 تا 14 روز اول به کمتر از یک سوم خانه محدود شوند. فیدرهای اضافی ، آبیاری و غیره ممکن است نیاز به قرار دادن در منطقه تقسیم شده در جایی که جوجه ها شروع می شوند ، داشته باشند. متناسب با تراکم جوجه ، ظرفیت تغذیه و آبیاری را افزایش دهید. با تجمع نسبی خانه ، تهویه مناسب ضروری است ، زیرا غلظت اضافی جوجه ها می تواند به سرعت باعث تراکم ، بستر کیک و مشکلات دیگر شود.

تجهیزات تغذیه 

تغذیه مکانیکی یک ضرورت است. هنگامی که این تجهیزات  تغذیه به درستی نصب و نگهداری شوند ، در نیروی کار و خوراک صرفه جویی می شود. به طور کلی ، دو خط تغذیه کننده نوع پان نصب شده است. اینها بر روی وینچ هایی با قرقره و کابل قرار می گیرند تا کل سیستم را در حین گرفتن و تمیز کردن به سقف برسانید. در صورت استفاده از برنامه تغذیه کنترل شده ، توجه ویژه ای به تراکم پرندگان ، فضای تغذیه کننده ، تراکم مواد مغذی و شرایط محیطی داشته باشید. مدت زمان مجاز به خوردن پرندگان باید با افزایش سن افزایش یابد.

سطل های ذخیره مواد غذایی عمده نیز جزء ضروری تجهیزات تغذیه هستند. سطل های زباله خارج از سالن قرار دارند. برای جابجایی خوراک از سطل آشپزخانه به داخل منزل ، از چنگال استفاده می شود. با پیمانکار خود مشورت کنید تا ببینید کامیون های فله فله از چه ظرفیتی استفاده می کنند تا بتوانید سطل های با اندازه مناسب خریداری کنید. ترجیحاً از دو سطل خوراک برای هر سالن یا سه سطل برای دو خانه استفاده شود. این امر به شما این امکان را می دهد که در صورت لزوم درمان پرندگان بیمار یا برآورده کردن شرایط خروج خوراک ، به سرعت غذا را تغییر دهید.

تجهیزات آبیاری

آب یک ماده مغذی ضروری برای پرورش مرغ گوشتی است. برای حذف حرارت ، هضم و تشکیل بافت های بدن استفاده می شود. جوجه های گوشتی باید تقریباً 1.5-2.0 برابر غذا  آب بر اساس وزن مصرف کنند. کاهش مصرف آب به طور قابل ملاحظه ای مصرف خوراک را کاهش می دهد ، که به نوبه خود می تواند بر ضریب تبدیل خوراک تأثیر منفی بگذارد. مرغداران قراردادی اهمیت تأمین آب کافی را تأیید می کنند ، اما اگر مدیریت دقیق در طول عملیات روزانه انجام نشود ، اغلب مصرف نادرست آب ممکن است رخ دهد.

در گذشته ، آبکش های نازک ، زنگ و فنجان ، انواع اولیه آبیاری هایی بودند که در تولید و پرورش مرغ گوشتی استفاده می شدند. در حال حاضر ، تقریباً همه سالنهای گوشتی مجهز به آبکشی نوک سینه هستند. آبکش های نوک سنج مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر آبرسانی دارند. آنها هدر رفت آب ، جمع شدن زباله و محکومیت را کاهش می دهند و آب را تمیزتر نگه می دارند. جوجه های گوشتی با نوک زدن نوک سینه ، آب را از آبگیران نوک سینه تهیه می کنند و به نوبه خود سوزنی را فعال می کند که آب را به دهان پرنده آزاد می کند.

 

ارتفاع آبگیر نوک پستان باید به درستی مدیریت شود تا از مصرف آب کافی اطمینان حاصل شود. ارتفاع نوک پستان باید به اندازه ای باشد که پرندگان بتوانند گردن خود را کشیده و از انتهای منقار خود بنوشند. با این حال ، اگر ارتفاع نوک پستان افزایش یابد ، بنابراین پرنده باید ابتدا سینه خود را بالا بیاورد و سپس گردن خود را بکشد تا به نوک سینه برسد ، سپس ارتفاع نوک سینه بسیار زیاد است و مصرف ناکافی ممکن است رخ دهد. ارتفاع مناسب نوک پستان با دمای بالای محیط بسیار مهم می شود. کنتورهای آب می توانند به عنوان ابزارهای عالی برای ارزیابی مصرف آب کافی عمل کنند.

تجهیزات متفرقه

تراکتور با لودر جلو ، کود پاش و تریلر کوچک تجهیزات مناسبی در حین عملیات پرورش مرغ گوشتی هستند. ابزارهای کوچک و تجهیزات متفرقه مانند چرخ دستی ، نردبان پله ، شیلنگ آب ، جارو و برس برای نگهداری مورد نیاز است. تراکتور و پخش کننده مخصوصاً در زمان تمیز کردن مورد نیاز است.

برخی از پیمانکاران نیاز به حمام پا در ورودی هر سالن دارند. در این مورد ، از تولیدکنندگان انتظار می رود که قبل از ورود به مرغداری ، کفش خود را در حمام پا حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار دهند. حمام پا از سالن به سالن از آلودگی بیماری جلوگیری می کند.

سایر شرکتها ممکن است به لباس و چکمه های لاستیکی مخصوص که در مزرعه استفاده و ضدعفونی می شود ، نیاز داشته باشند. درها را قفل کنید تا بازدیدکنندگان از سالن خارج شوند.

مدیریت گله

با برنامه رشد شرکت خود کاملاً آشنا شوید. اگر نسخه های چاپی موجود است ، یکی تهیه کنید و آن را به طور کامل مطالعه کنید.

نظافت

برخی از شرکت ها نیاز دارند که خانه ها بعد از هر بار تمیزکاری تمیز شوند. دیگران اجازه استفاده مجدد از زباله های قدیمی را می دهند.

تمیز کردن بعد از هر جوش

تا حد امکان تمام زباله های قدیمی و کودهای زائد را حذف کنید. تار عنکبوت و گرد و غبار دیوارها و سقف را درست قبل از پاکسازی مسواک بزنید یا بشویید. از سرپرست گله خود در مورد یک ماده ضدعفونی کننده برای استفاده در دیوار ، آستانه و تجهیزات سوال کنید. 2 تا 4 اینچ ملافه خشک و تمیز را روی زمین پخش کنید. ممکن است لازم باشد تجهیزات را پس از تمیز کردن یا بعد از افزودن خاشاک جدید ، گردگیری کنید. از مواد مرطوب ، کپک زده یا تا حدودی پوسیده استفاده نکنید. متداول ترین روتختی تراش کاج است ، اما مواد دیگر موجود است. برای راهنمایی با سرپرست گله خود مشورت کنید.

با چرخاندن چنگال و جمع آوری خوراک باقی مانده در کیسه ها یا سایر ظروف مناسب ، سطل خوراک را خالی کنید. سپس صفحه صندوق را برداشته و صندوق عقب را تمیز کنید. سطل را به صورت دوره ای تمیز کنید.

استفاده مجدد از بستر قدیمی

اگر جوجه های قبلی نسبتاً عاری از بیماری های عفونی بودند ، می توان از بستر استفاده مجدد کرد. تمام زباله های مرطوب یا پخته شده را بردارید. گرد و غبار و تار عنکبوت را پاک کنید. 

کیفیت آب 

کیفیت مناسب آب یک جزء ضروری برای عملکرد مطلوب سالن های پرورش مرغ گوشتی است زیرا بدن یک جوجه تقریباً 80 درصد آب در هنگام جوجه کشی دارد. کیفیت پایین آب می تواند بر عملکرد پرندگان تأثیر منفی بگذارد. آب کاملاً خالص نیست و حاوی موادی است که بر کیفیت آن تأثیر می گذارد. این مواد شامل باکتری ها ، نیتروژن و مواد معدنی هستند.

هدف تأمین آب آشامیدنی پرندگان با محتوای باکتریایی به صفر است. با این حال ، حفظ این سطح اغلب دشوار است. غلظت کل باکتریها و باکتریهای کلی فرم نباید به ترتیب از 100 و 50 واحد تشکیل دهنده کلونی/100 میلی لیتر آب تجاوز کند. افتادن یک حیوان مرده در چاه یا آلودگی مدفوع می تواند منجر به مقدار غیرقابل قبول باکتری شود.

میزان نیترات و نیتریت آب به ترتیب نباید بیشتر از 25 و 4 میلی گرم در لیتر باشد. نیترات توسط میکروارگانیسم های داخل دستگاه گوارش به نیتریت تبدیل می شود. این یک واقعیت ثابت شده است که نیتریت ظرفیت حمل اکسیژن پرنده را کاهش می دهد و مصرف زیاد نیتریت می تواند منجر به مرگ شود.

چندین ماده معدنی بر کیفیت آب تأثیر می گذارد. افزایش آهن (> 30 میلی گرم در لیتر) و سولفات (> 32 میلی گرم در لیتر) می تواند باعث ایجاد بوی بد و طعم تلخ شده و مصرف آب را کاهش دهد. حداکثر غلظت کلسیم ، سرب ، منیزیم و روی به ترتیب 250 ، 0.2 ، 125 و 1.50 میلی گرم در لیتر در نظر گرفته می شود تا عملکرد مطلوب پرورش مرغ گوشتی حفظ شود. غلظت بیش از حد کلسیم و سدیم بر تولید تأثیر می گذارد. محتوای کلسیم بالای 180 میلی گرم در لیتر باعث پوسته پوسته شدن تجهیزات می شود. میزان بالای سدیم (> 32 میلی گرم در لیتر) مصرف آب را افزایش می دهد که باعث افزایش رطوبت بستر می شود.

مدیریت پسماند

همانطور که قبلاً ذکر شد ، هر پرورش دهنده با حذف زباله های قدیمی از سالن های گوشتی روبرو خواهد شد. مقدار کود تولید شده سالانه برای هر سالن گوشتی می تواند قابل توجه باشد. این یک قاعده خوب است که در نظر بگیریم از هر پوند گوشت تولید شده 0.5 پوند بستر تولید می شود. به عنوان مثال ، یک مزرعه مرغ گوشتی با بازاریابی جوجه های گوشتی 4 پوندی می تواند تقریبا 340 تن کود در سال تولید کند. زمان پاکسازی ممکن است در زمستان اتفاق بیفتد که به زباله برای رشد محصول نیازی نیست. در نتیجه ، مرغدار باید تا ماه های بهار و تابستان از محل نگهداری کافی برای بستر برخوردار باشد.

چندین روش ذخیره سازی زباله در دسترس است ، اما روش انتخاب بستگی به طول مدت ذخیره سازی ، مقدار زباله تولید شده و هزینه ورودی دارد. انبار سرپوشیده ، انبار با آستر زمینی و ساختار انبار سقف سه گزینه اصلی برای ذخیره زباله هستند. اهداف اولیه ذخیره زباله های گوشتی جلوگیری از رواناب و شستشوی مواد مغذی و به حداقل رساندن مشکلات بو و حشرات است. میزان زباله تولید شده سالانه را برآورد کنید تا بتوانید الزامات ذخیره سازی زباله را برای تعیین هزینه تاسیسات محاسبه کنید. پس از برآورد این موارد ، پرورش دهنده می تواند تعیین کند که کدام روش ذخیره سازی برای کارکرد وی مناسب است.

میزان مرگ و میر کل گله معمولاً بین 5 تا 12 درصد متغیر است و می تواند به دلیل عواملی مانند سن پرندگان ، سلامت پرندگان ، تهویه و فصل سال متفاوت باشد. تولیدکنندگان باید روشی دفع کنند که سازگار با محیط زیست و در عین حال مقرون به صرفه باشد. روشهای دفع پرندگان در حال حاضر در گرجستان عبارتند از گودال دفن ، سوزاندن و کمپوست. گودال انتخابی ترجیح داده می شود زیرا مقرون به صرفه ترین است. برای برخی از روشهای دیگر مزایایی وجود دارد. احتمالاً سوزاندن ایمن ترین روش بیولوژیکی است و کمپوست منجر به یک محصول نهایی قابل استفاده برای کود می شود.

پرورش دهندگان طیور گرجستان نقش فعال در مدیریت محیط زیست را بر عهده گرفته اند. برنامه های مدیریت تغذیه به صورت داوطلبانه اجرا می شود. این برنامه ها شامل سوابق کتبی در مورد ذخیره زباله ، دفع پرندگان مرده ، تجزیه و تحلیل بستر ، میزان و زمان استفاده از بستر ، کالیبراسیون تجهیزات و میزان زباله و کمپوست خارج شده از مزرعه از طریق فروش است. این سوابق مستندات کتبی را در مورد اجرای بهترین شیوه های مدیریت در اختیار تولیدکننده قرار می دهد. نماینده شهرستان محلی شما می تواند با اجرای برنامه مدیریت مواد مغذی برای عملیات شما کمک کند.

آماده باش!

چندین روز قبل از برنامه ریزی برای ورود جوجه ها ، تمام تمیز کردن سالن ها و تجهیزات را انجام دهید. تمام تجهیزات باید سر جایشان باشد و جوجه ها حداقل 24 ساعت قبل از موعد بررسی شوند. در سالن های معمولی با پرده ، دمای جوشکار باید 90 درجه فارنهایت (32.2 درجه سانتیگراد) در لبه شناور و 2 اینچ بالاتر از بستر باشد. در خانه های تحت کنترل محیط زیست ، می توان نتایج رضایت بخشی را با دمای شروع تا 85 درجه فارنهایت (29.4 درجه سانتی گراد) بدست آورد. 

قبل از ورود جوجه ها ، غذا باید در جای خود باشد. در صورت استفاده از محافظ جوجه نیز باید در جای خود قرار گیرد. سینی های کوچک تغذیه کننده یا درپوش جعبه اغلب برای تغذیه جوجه های بچه تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نباشند تا از تغذیه کننده های خودکار غذا بخورند استفاده می شود. برنامه رشد نشان می دهد (یا سرپرست گله شما پیشنهاد می کند) چه زمانی از درب های تغذیه کننده به تجهیزات اتوماتیک بروید.

سوابق دقیق مصرف خورده و تحویل داده شده ، میزان مرگ و میر ، تاریخ واکسیناسیون و داروهای داده شده را نگه دارید. سرپرست گله به این اطلاعات نیاز دارد. همچنین برای شما بسیار مفید خواهد بود.

تجربه و دانش چگونه

به دنبال یک روال معمول باشید. هر کسی می تواند دستورالعمل کتاب آشپزی را دنبال کند. در مورد عملکردهای فیزیولوژیکی ، تغذیه (خوراک و آب) ، تهویه و عوامل استرس جوجه های گوشتی هر چه می توانید یاد بگیرید. با این کار ، نیازهای پیمانکار را در برنامه رشد خود با جزئیات بیشتری درک خواهید کرد و در تولید مرغ گوشتی موفق تر خواهید بود.
تا جایی که می توانید در مورد شرکتی که با آن قرارداد بسته اید اطلاعات بیشتری کسب کنید. شما بخش مهمی از عملکرد آن هستید. بدانید که اهداف کلی شرکت چیست ، چه نوع محصولی سعی در بازاریابی دارد و چالش هایی که برای ورود آن محصول به کانال های بازار با آن روبرو است. بیاموزید که چگونه می توانید هر دو در جهت منافع متقابل خود تلاش کنید.

4.6/5 - (14 امتیاز)

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

اگر زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست، فرم زیر را پر کنید. در فرصت مناسب با شما تماس می گیریم.

طرح های توجیهی آماده و قابل دانلود