آموزش کاشت درخت پالونیا (قیمت بذر،نهال،چوب و الوار)

آنچه می خوانید...

در این مقاله با آموزش کاشت درخت پالونیا در اقلیم های مختلف در خدمت شما هستیم. هزینه و سود فوق العاده در طرح توجیهی زراعت و کشت درخت پالونیا

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

درخت پالونیا یکی دیگر از گونه های درختان سریع الرشد است.

رشد سریع، مقاوم و سازگار بودن به شرایط اقلیمی مختلف و کیفیت چوب درخت پالونیا باعث پولساز شدن این طرح اقتصادی شده است.

از مزیتهای دیگر درخت پالونیا قابلیت کاشت در اکثر مناطق کشور است.

در این مقاله از کاشت بذر تا برداشت و فروش چوب پالونیا را آموزش خواهیم داد.

این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و سوالات خود را ارسال بفرمایید…


خرید بذر پالونیا

در صورتی که در بازار محلی دسترسی به بذر پالونیا ندارید، بهتر است از فروشگاه های اینترنتی نسبت به خرید بذر اقدام نمایید. قبل از خرید بذر دقت داشته باشید که با توجه به نوع زمین گونه مناسب را تهیه نمایید تا درصد موفقیت بیشتر شود. خرید بذر کار سختی نیست، اما کاشت و مراقبت از آن نیاز به توجه دارد.


کاشت بذر پالونیا

کاشت بذرهای کوچک و سبک وزن پالونیا بهترین روش برای تکثیر و ازدیاد آن می باشد. در صورتی که قصد کاشت پالونیا ندارید و میخواهید از طریق فروش نهال پالونیا درآمد حاصل نمایید، بهتر است با توجه به مکان و اقلیم خود، شرایط رشد و نمو بذر و نهال پالونیا را فرآهم آورید.

برای کاشت بذر پالونیا می توان از مخلوط کوکوپیت و پیت ماس به نسبت مساوی استفاده کرد. برای کاشت بذر پالونیا هیبرید پیت ماس بتنهایی کافی بنظر می رسد.

با توجه به کوچکی و سبک وزن بودن بذر پالونیا، لازم نیست بذرها را زیادی در عمق فرو ببرید.


بهترین زمان برای کاشت بذر پالونیا

مناسب ترین زمان برای کشت بذر پائولونیا فصل بهار تا دو ماه اول تابستان است چرا که سردی هوا شکسته شده و شرایط برای کاشت فراهم می شود. اما در صورتی که گلخانه دار هستید می توانید در فصول سرد سال هم به کاشت آن اقدام نمایید.


قیمت خرید نهال پالونیا

بسیاری از کارآفرینان پرورش دهنده پالونیا وقت و حوصله کافی برای کاشت بذر ندارند، در این صورت بهترین گزینه خرید نهال سالم و باکیفیت است. در هر استان گلخانه هایی وجود دارند که گونه های مختلف نهال پالونیا را عرضه می کنند که بسیاری از آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام می توانید پیدا کنید.

با توجه به گونه مورد نظر هزینه خرید نهال(625 اصله برای 1 هکتار) ممکن است بین 10 تا 40 میلیون تومان باشد.

قیمت انواع نهال پالونیا در سال 98 بین 15 تا 65 هزارتومان متغیر است.


زمین(خاک) مناسب برای زراعت پالونیا

پالونیا نسبت به خاک های آهکی و گچی و خاکهای زهکش بد مقاوم است. اما پالونیا با خاک لومی و سبک و مرطوب و زهکش خوب سازگاری بهتری داشته و شرایط بهتری برای پرورش دارد.


آبیاری پالونیا

رطوبت کافی در سال اول برای رشد پالونیای جوان بسیار مهم است. اما پالونیای بالغ چون ریشه های آن در عمق خاک نفوذ می کند، نیاز به آبیاری کمتری دارند. بارش باران اگر ماهیانه از 100 میلیمتر کمتر باشد به ازای هر 10 میلیمتر باید 10 لیتر آب اضافی برای رشد پالونیا درنظر گرفت.

در سال اول کاشت بسته به اقلیم و نوع زمین حداقل هر هفته، 8 تا 20 لیتر برای هر اصله درخت مناسب است.

برای کاشت یک هکتار پالونیا به طور میانگین حدود 600 تا 650 متر مکعب آب مورد نیاز است.

بهتر است برای آبیاری درختان پالونیا از سیستم های نوین آبیاری و قطره ای استفاده شود.


دما و شرایط اقلیمی مناسب برای کاشت درخت پالونیا

دمای مناسب و ایده آل برای رشد پالونیا 24 تا 34 درجه سانتیگراد می باشد و هرچقدر از این درجه بندی دورتر شویم پالونیا شرایط طبیعی برای رشد را از دست می دهد، دوره رشد بیشتر شده و ثمربخشی آن کمتر خواهد بود. در مناطق کوهستانی و ییلاقی گونه تومنتوسا و در مناطق قشلاقی، جلگه ای و پست گونه فورتونی بهتر نتیجه می دهد. گونه فورتونی دمای 25- درجه تا 45+ درجه را تحمل می کند.


فاصله کاشت درختان پالونیا

بهترین فاصله برای کاشت درختان پالونیا 4 متر در 4 متر می باشد. در هر هکتار می توان 625 اصله نهال پالونیا را با این فاصله کشت کرد.

هر درخت پالونیا باید از چهار جهت خود با درخت کناری 4 متر فاصله داشته باشد.


مراقبت و نگهداری از پالونیا

پس از کاشت نهال پالونیا تا زمان برداشت چوب، پالونیا نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. در سالهای اول این مراقبت بیشتر بوده و به مرور کمتر خواهد شد. در زمان کاشت مهمترین تهدید برای برگ درختان، حیوانات اهلی هستند. پالونیا همچنین نیاز به آبیاری و هرس کردن دارد.


قیمت بازار خرید و فروش الوار چوب پالونیا

پس از یک دوره کاشت 4 تا 5 ساله باید نسبت به قطع درختان و فروش آنها اقدام کرد. یکی از مراکز مهم برای فروش چوب و الوار پالونیا شرکت های چوب بری هستند. در حال حاضر قیمت هر متر مکعب چوب پالونیا بین 1200 تا 1400 هزار تومان می باشد.

خاصیت چوب پالونیا این است که هم سبک است و هم سرسخت و مقاوم. طی سالهای آینده و با شناخت بیشتر کارخانه ها و کارگاه های تولیدی مطمئناً برای خرید این چوب صف خواهند کشید.


قیمت جهانی چوب پالونیا

قیمت جهانی چوب و الوار پالونیا گرید A حدود 500 دلار در هر متر مکعب و گرید E آن حدود 250 دلار می باشد.


صادرات چوب و الوار پالونیا

بازار فروش چوب پالونیا در سطح جهانی و بین الملل بسیار داغ است. با توجه به قیمت جهانی و صادراتی این محصول ارزشمند، صادرات چوب پالونیا به کشورهای همسایه می تواند برای کارآفرینان این حوزه بسیار جذاب باشد.


کف بر کردن و احیای مجدد مزرعه پالونیا

سوال بسیاری از کارآفرینان این است که پس از یک دوره برداشت چوب، دوباره باید نهال بکاریم؟ توجه داشته باشید که پس از قطع درخت پالونیا و کف بر نمودن، مجدداً جوانه زده و پس از 3 سال دوباره می توانید برداشت خود را از سر بگیرید.


هزینه کاشت درخت پالونیا

هزینه خرید زمین، خرید نهال و سیستم آبیاری قطره ای از مهمترین هزینه های کاشت درخت پالونیا محسوب می شوند. هزینه های خرد دیگری نیز دارد که بهمراه هزینه های نامبرده در این مطلب، در طرح توجیهی پالونیا در یک هکتار آورده شده است. 


پکیج آموزش کاشت درخت پالونیا را مشاهده نمایید…


آیا کاشت درخت پالونیا توجیه اقتصادی دارد؟

طبق بررسی های انجام شده در طرح توجیهی کاشت پالونیا در 1 هکتار، در صورت کاشت 625 اصله نهال، با توجه به هزینه های انجام شده و با احتساب فروش علوفه و سرشاخه و همچنین حجم الوارهای بدست آمده در سال پنجم می توان گفت که این طرح توجیه اقتصادی دارد.


درآمد و سود حاصل از کاشت پالونیا

درآمد حاصل از کاشت درخت پالونیا در 1 هکتار در سال پنجم حدود 800 میلیون تومان و سود خالص این طرح حدود 700 میلیون تومان خواهد بود.


امیدوارم از مطالعه این مقاله(آموزش کاشت درخت پالونیا) بهره کافی را برده باشید.

لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

پیشنهاد به مطالعه:

تسهیلات کاشت درخت پالونیا

آیا درخت پالونیا مهاجم و غیرقانونی است؟

طرح توجیهی کاشت پالونیا

سود کاشت درخت پالونیا

3.4/5 - (7 امتیاز)

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

اگر زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست، فرم زیر را پر کنید. در فرصت مناسب با شما تماس می گیریم.

طرح های توجیهی آماده و قابل دانلود