چطور خیار پرورش دهیم(آموزش کاشت در گلخانه و باغچه)

آموزش کاشت و پرورش خیار

آنچه می خوانید...

خیار محصول خوشمزه‌ای است، مخصوصاً اگر خودتان آن را پرورش داده باشید. پرورش خیار به کمک بذر آنها بسیار ساده است. لازم است بدانید که دو نوع اصلی خیار وجود دارد: خیار گلخانه‌ای و خیار باغچه‌ای. هر کدام از این گیاهان برای دادن محصول خوب به مراقبت‌های متفاوتی نیاز دارند.
در این مقاله به بررسی کاشت خیار در گلخانه و باغ و باغچه خواهیم پرداخت، با ما همراه شوید…

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

صرف‌نظر از بزرگی محل کشتی که دارید، شما قادر به پرورش خیار خواهیدبود. در ادامه با نحوه پرورش خیار در گلدان، کیسه‌های پرورش گیاه و حتی در باغچه آشنا می‌شوید.

 

 

دو نوع اصلی خیار کدام‌اند؟

دو گونه اصلی از خیار وجود دارد: گلخانه‌ای و باغچه‌ای. گیاه خیار گلخانه‌ای، خیارهای بلند و صاف تولید می‌کند که شبیه خیارهایی است که در سوپرمارکت‌ها می‌بینید. این گیاه به گرده‌افشانی نیاز ندارد و حتی لازم است گل‌های نر را حذف کنید، در غیراینصورت خیارها تلخ می‌شوند. می‌توانید بذری را بخرید که تنها گیاه ماده تولید می‌کند، مانند خیار «بِلا» تا نگران تلخ شدن خیارهای خود نشوید.

خیارهای باغچه‌ای به خیارهای شیاردار معروف هستند. این خیارها کوتاه‌تر و پهن‌تر بوده و پوست زبری دارند. این گیاهان نیاز به گرده‌افشانی دارند و گل‌های نر و ماده تولید می‌کنند. این بخش از کار را حشرات بجای شما بعهده می‌گیرند و بنابراین مشکلی نخواهید داشت!

 

چطور خیار را از طریق کاشت بذر پرورش دهید؟

بذرهای خیار باید در ماه‌های اسفند و فروردین کاشته شوند. اما اگر گلخانه شما گرم است، می‌توانید از بهمن نیز شروع کنید. اگر می‌خواهید بذرها را در باغچه بکارید، بهترین زمان اردیبهشت و خرداد است.

بذر خیار را در عمق ۱ سانتی‌متری در گلدانی به عمق ۷.۵ سانتی‌متر که دارای زهکشی مناسب است و در کمپوست مناسب بکارید. گلدان‌ها را درون یک کیسه پلاستیکی در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا جوانه بزنند. این کار معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد.

پس از اینکه جوانه زدند، آنها را پشت پنجره پرنور قرار دهید تا به اندازه کافی بزرگ شوند. پس از اینکه به اندازه کافی بزرگ شدند، برای کاشتن در خاک آماده هستند. در اینجا به چند نکته دقت کنید:

  • سعی کنید حداقل دمای آنها ۱۵ درجه سانتیگراد باشد.
  • کمپوست را مرطوب نگه دارید ولی خیس نکنید.
  • گلدان‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بذر خیار ممکن است دچار سوختگی شود.
  • پس از کاشتن نشاها در خاک، مراقب ریشه آنها باشید.

آموزش کاشت تا برداشت درخت پالونیا (آموزش تخصصی)

نحوه کاشت خیار در گلخانه

 

خیارهای گلخانه‌ای را چه زمانی بکارید؟

اگر گلخانه شما گرم است، گیاه‌های کوچک را در اواخر اسفند بکارید. در غیراینصورت تا اواخر اردیبهشت صبر کنید. کمپوست گلدان را مرطوب نگه دارد. قانون آبیاری کم و مداوم در اینجا صادق است.

 

خیارهای گلخانه‌ای را چطور بکارید؟

دو گیاه را در یک کیسه کاشت بکارید. همچنین می‌توانید گیاهان را با فاصله ۴۵ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.

 

نحوه مراقبت از خیارهای گلخانه‌ای چگونه است؟

با اسپری کردن مداوم آب، گلخانه را گرم و مرطوب نگه دارید. در روزهای خیلی گرم، برای جلوگیری از سوختن گیاهان، ممکن است نیاز به بررسی آنها داشته باشید. همچنین هر دو هفته یکبار به کمی کود مایع نیاز دارید.

 

چه روشی برای نحوه رویش خیارها انتخاب کنید؟

اگر گیاه را به صعود و بالا رفتن تشویق کنید، محصول بهتری خواهید داشت. بنابراین شاخه‌های اصلی را ترغیب کنید تا از یک چوب عمودی و یا طناب بالا بروند. زمانیکه به بالاترین نقطه رسیدند، نوک گیاه را در بالای کار بزنید. هر زمان که خیارها شروع به رشد کردند، سر گیاه را هرس کنید و برای هر خیار دو برگ باقی بگذارید. این کار باعث می‌شود خیارهای بیشتری رشد کند و محصول بیشتری داشته باشید.

 

با گل‌های نر و ماده چه کنید؟

گل‌های نر خیار گلخانه‌ای را همیشه بچینید. گل‌های نر تنها یک ساقه صاف دارند و می‌توان آنها را تشخیص داد. (گل‌های ماده خیار در انتهای گل، قسمتی دارند که شبیه یک خیار بسیار کوچک است.)

 

کدام نوع از خیارهای گلخانه‌ای را باید امتحان کنید؟

  • کارمن F1 AGM: یک نوع منحصربفرد بوده و تنها از نوع ماده است. این گیاه نسبت به آفات بسیار مقاوم است. این خیار را می‌توان به راحتی در گلخانه پرورش داد و محصول زیادی دریافت کرد.
  • کوچینو F1 Hybrid AGM: خیارهای ترد و خوشمزه و کوچکی از این گیاه در طول یک فصل تولید می‌شود.
  • نیمراد: این نوع قابل مدیریت و فشرده بوده و خیارهایی ترد با پوست تیره تولید می‌کند.
  • مینی مانچ F1 Hybrid: این نوع نیز تنها از جنس ماده بوده و اگر به‌طور منظم برداشت شود، محصول زیادی می‌دهد.
  • بلا: نوعی تنها از جنس ماده بوده که مقاومت بالایی نسبت به کپک پودری دارد. این گیاه حتی در گلخانه‌هایی که گرم نیستند نیز مقاوم و قابل اعتماد است.

طرح توجیهی کشت گلخانه ای صیفی جات 🌟(pdf word)

نحوه کاشت خیار در باغچه

 

خیارهای باغچه‌ای را چه زمانی بکارید؟

این خیارها باید در طول ۷ الی ۱۰ روز به تدریج به محیط عادت کنند. سپس آنها را به خاکی زهکشی شده، گرم و غنی از هوموس، منتقل کرد.

 

خیارهای باغچه‌ای را کجا باید بکارید؟

محلی پرنور و آفتابی را انتخاب کنید که از بادهای شدید نیز در امان باشد.

 

خیارهای باغچه‌ای را چطور بکارید؟

این گیاهان را باید به تنهایی و در ردیف‌هایی با فاصله ۹۰ سانتی‌متر بکارید. این گیاهان به بالا رفتن نیاز ندارند. تنها به آنها اجازه دهید تا روی زمین پخش شوند.

 

چطور از خیارهای باغچه‌ای مراقبت کنید؟

پس از اینکه ساقه اصلی این گیاهان دارای هفت شاخه شد، می‌توانید آنها را هرس کنید تا شاخه‌های جانبی بیشتری ایجاد شود و خیارهای بیشتری دهند.

 

با گل‌های نر و ماده چه کنید؟

این خیارها به گرده‌افشانی توسط حشرات نیاز دارند. بنابراین به حضور هر دو نوع گل نر و ماده نیاز است و شما نباید گل‌های نر را از بین ببرید.

 

کدام نوع از خیارهای باغچه‌ای را باید امتحان کنید؟

  • AGM شاهکار: این خیارها کوتاه و صاف هستند و رنگ تیره‌ای دارند.
  • Marketmore AGM: یکی از انواع بسیار مشهور است که خوشمزه، پربار و مقاوم به آفات است.
  • سیب کریستالی: یک نوع میراثی که خیارهای پربار و به اندازه توپ گلف تولید می‌کند. این خیارها ترد و شیرین و لطیف هستند.
  • سبز خوشمزه F1 Hybrid: این خیارها سرشار از ویتامین و خوشمزه و ترد هستند.
  • جاگر F1 Hybrid: یک گیاه مقاوم است که حتی در فصل‌های نامناسب هم رشد می‌کند. خیارهای این گیاه ترد و آبدار بوده و تلخ نیستند.
  • گابلین F1 Hybrid: این خیارهای کوچک نیز از نوع رونده هستند و در ظرفی که کاشته می‌شوند به خوبی رشد می‌کنند.

 

آیا خیاری هست که برای هر دو حالت مناسب باشد؟

برخی از انواع خیار هم در گلخانه و هم در باغچه قابل پرورش هستند. برای مثال نوع سوینگ F1 Hybrid که جنس آن ماده است، خیارهایی پربار و ترد و بلند تولید می‌کند که برای کشاورزان ارگانیک مناسب است. نوع دیوا که جنس آن ماده است نیز خیارهای کوچک بدون هسته دارد و یک میان‌وعده عالی است!

نکته مهم هنگام انتخاب محل کاشت خیار این است که خیارهای شیاردار را در همان گلخانه‌ای نکارید که خیار جنس ماده را کاشته‌اید. چون در این صورت گرده‌افشانی اتفاق می‌افتد و خیارهای گلخانه‌ای شما تلخ می‌شوند.

 

چطور خیار را برداشت کنیم؟

معمولاً بعد از ۱۲ هفته از کاشتن بذر خیار، می‌توانید آن را برداشت کنید. اندازه خیارها به نوع آنها بستگی دارد. اما بهتر است خیارها را در زمانی که جوان و ترد هستند و هنوز به تولید بذر نرسیده‌اند، برداشت کنید چون خیارهای پیرتر، تلخ می‌شوند.

بهترین زمان برای برداشت خیار صبح زود است که دما پایین است. با یک قیچی و یا چاقوی تیز خیار را از گیاه جدا کنید.

برداشت منظم می‌تواند به تولید مداوم و طولانی منجر شود. خیارهای باغچه‌ای می‌توانند تا شهریور محصول دهند، در حالیکه اگر دما به اندازه کافی گرم باشد، خیارهای گلخانه‌ای تا مهر ماه نیز محصول می‌دهند.

 

نکات اصلی برای پرورش خیار:

  • گیاه خیار خود را بخوبی آبیاری کنید تا مقاوم شده و محصول زیادی بدهد. بجای خیس کردن، باید آنها را مرطوب نگه دارید. آبیاری کم ولی دائمی بهترین گزینه است.
  • هر دو هفته یکبار به گیاه خود کود نیتروژنی بدهید.
  • گیاه خیار به نور آفتاب علاقه دارد اما در هوای بسیار گرم ممکن است بسوزد، بنابراین بهتر است محل آن کمی سایه باشد.
  • برای افزایش محصول‌دهی خیار گلخانه‌ای، به آن برای بالا رفتن کمک کنید.
  • صبح زود که هوا خنک است، خیارها را بچینید.
  • برای داشتن خیارهای بیشتر در طول فصل باردهی، محصول را بطور منظم بچینید.

 

اکنون می‌دانید که چطور بهترین خیار را انتخاب کرده، کاشت و پرورش دهید. حالا کافی است روش‌هایی برای خوردن خیار پیدا کنید. ما دوست داریم خیارهای تکه‌تکه شده را در ساندویچ قرار دهیم و یا آن را به نوشیدنی‌های خنک تابستانی اضافه کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

اگر زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست، فرم زیر را پر کنید. در فرصت مناسب با شما تماس می گیریم.

طرح های توجیهی آماده و قابل دانلود

شروع گفتگو
Scan the code
سلام
جهت مشکلات دانلود و یا سفارش طرح توجیهی اختصاصی در واتساپ با ما در ارتباط باشید.