طرح توجیهی کشت گلخانه ای صیفی جات 🌟(pdf word)

گلخانه های کمانی یکی از انواع گلخانه صیفی جات اند که با استفاده از لوله های آب احداث می شوند.

آنچه می خوانید...

طرح توجیهی کشت گلخانه ای صیفی جات خیار، گوجه، بادنجان و … با براورد میزان هزینه و درآمد در سالهای مختلف

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

با کشت انواع صیفی جات در گلخانه می توان از سود خوبی بهره مند شد، اگرچه ممکن است در سال اول سود زیادی عایدتان نشود، اما در سال دوم از سود خوبی برخوردار می شوید. اما قبل از هر چیزی لازم است با مراحل احداث گلخانه صیفی جات و دریافت مجوز ها و غیره آشنا شوید. در گذشته کار کشاورزی با توجه به فراوان بودن آب و زمین کار خیلی راحت تری بود اما امروزه با کمبود آب و زمین مواجه هستیم و کار تولید محصولات کشاورزی به سادگی گذشته نیست.

شما نمی توانید به راحتی گیاهی را کشت کنید و منتظر دریافت محصول باشید چون اگر محصول شما با تنش های دمایی یا بیماری مواجه شود خسارت زیادی به محصول وارد می شود و احتمال ورشکستگی شما و از دست رفتن سرمایه وجود دارد. یکی راه هایی که کشور های غربی برای مقابله با چنین مشکلاتی در نظر گرفتند ساخت گلخانه و ابداع کشت گلخانه ای بود، که در این حالت میزان آب مورد نیاز بسیار کاهش می یابد، همچنین از طریق کشت گلخانه ای احتمال بروز انواع آفت و بیماری ها کاهش پیدا می کند

انواع گلخانه صیفی جات و سایر گیاهان

گلخانه های کمانی یکی از انواع گلخانه صیفی جات اند که با استفاده از لوله های آب احداث می شوند.
گلخانه های کمانی یکی از انواع گلخانه صیفی جات اند که با استفاده از لوله های آب احداث می شوند.

گلخانه صیفی جات محیطی مناسب جهت رشد بهینه گیاه است، در محیط گلخانه نور، دما، رطوبت و سایر شرایط لازم برای رشد گیاه به خوبی کنترل می شود. گلخانه ها با اهداف مختلفی چون آموزشی، تفریحی و تجاری احداث می شوند. از نظر ظاهری گلخانه ها به گلخانه های یکطرفه،  گلخانه های نیمه دوطرفه، گلخانه های سقف شیروانی، گلخانه های کمانی، گلخانه های سقف گنبدی، گلخانه های دندان اره ای و گلخانه های جوی پشته ای دسته بندی می شوند.

گلخانه های یکطرفه در کنار یک دیوار ساختمان احداث می شوند و نصف جهت شرقی یا غربی این گلخانه ها معمولا با دیواری آجری پوشانده شده است. در قسمت جنوبی این گلخانه ها دارای دیواره کوتاه تری در مقایسه با قسمت شمالی هستند. سقف این انواع گلخانه دارای شیبی به سمت جنوب می باشد. غالبا در قسمت های شمالی کشور شیب سقف گلخانه را بیشتر در نظر می گیرند چون در این مناطق تعداد روز های ابری بیشتر است و با افزایش شیب سقف نور خورشید به طور عمود به سقف می تابد و انرژی دریافتی به بیشترین میزان خود می رسد.

گلخانه های سقف شیروانی دسته ای دیگر از انواع گلخانه هستند که دیواره آن شیشه ای است و وجود شیشه در اسکلت گلخانه سبب افزایش ورود نور در گلخانه شود. این گلخانه ها دارای سقفی شیبدار هستند تا برف و باران روی سقف سر بخورد و از طرف دیگر قطرات عرق تشکیل شده روی سقف در داخل گلخانه روی این شیب سر می خورد و روی گیاهان نمی چکد و به گیاهان آسیب نمی زند.

در اولین مرحله برای احداث گلخانه صیفی جات شما باید زمینی را با خاک، پی اچ و ای سی مناسب انتخاب کنید.

در اولین مرحله برای احداث گلخانه صیفی جات شما باید زمینی را با خاک، پی اچ و ای سی مناسب انتخاب کنید.
در اولین مرحله برای احداث گلخانه صیفی جات شما باید زمینی را با خاک، پی اچ و ای سی مناسب انتخاب کنید.

گلخانه های نیمه دو طرفه دارای سقفی شیبدار هستند که معمولا شیب این سقف ها با هم برابر نیستند. قسمت شمالی سقف شیب 50 درجه دارد و قسمت جنوبی سقف شیبی 35 درجه دارد و این سبب می شود تا نور کافی وارد گلخانه شود و سبب کاهش هزینه های مصرف سوخت می شود و گیاهان از رشد مناسبی برخوردار خواهند بود.

گلخانه های کمانی با استفاده از لوله های آب احداث می شوند و دارای ظاهری نیم دایره ای هستند. معمولا گلخانه های کمانی به صورت تکی یا چسبیده به هم احداث می شوند. اگر چند گلخانه کمانی به هم وصل شده باشند و در کنار هم باشند به آن ها گلخانه جوی و پشته ای گفته می شود. به منظور رفع ایرادات موجود در گلخانه های کمانی یکسری گلخانه تحت عنوان گلخانه دندان اره ای احداث شده اند که شیب سقف این گلخانه ها طوری است که در فصل زمستان که خورشید دارای زاویه تابش مایل است وارد گلخانه می شود و نور لازم را تامین می کند اما در تابستان نور منعکس می شود و وارد گلخانه نمی شود.

 

درآمد گلخانه صیفی جات

برای احداث گلخانه صیفی جات این است که شما باید نوع محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک طرح توجیهی گلخانه بنویسید.
برای احداث گلخانه صیفی جات این است که شما باید نوع محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک طرح توجیهی گلخانه بنویسید.

به طور معمول با کشت  در گلخانه صیفی جات در سال اول سود چندانی عاید شما نمی شود و معمولا اگر فرد اطلاعات و تجربه کافی را در زمینه کشت و کار داشته باشد در سال اول فقط می توانید پولی که هزینه کرده است را بدست بیاورد. اما از سال دوم شما می توانید از سود محصولات بهره ببرید. درآمد حاصل از گلخانه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله این عوامل می توان به نوع محصولی که کشت می کنید و میزان تقاضای بازار برای این نوع محصول اشاره کرد.

 

مراحل احداث گلخانه صیفی جات

در اولین مرحله برای احداث گلخانه صیفی جات شما باید زمینی را با خاک، پی اچ و ای سی مناسب انتخاب کنید، ضمن این که زمین باید آب داشته باشد. همچنین داشتن برق و گاز نیز ضروری می باشد چون با وجود منابع برق و گاز به خوبی می توانید دمای گلخانه صیفی جات را تنظیم کنید و محصولات خود از سرم و گرما نجات دهید. دومین مرحله برای احداث گلخانه صیفی جات این است که شما باید نوع محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک طرح توجیهی گلخانه بنویسید و این طرح گلخانه را به جهاد کشاورزی ارائه دهید تا کارشناسان جهاد کشاورزی طرح شما را مورد بررسی قرار دهند و بعد از تایید طرح و بازدید از زمین مجوز لازم را برای شما صادر کنند. در این مرحله شما می توانید گلخانه صیفی جات را بنا کنید و محصول مورد نظرتان را در آن کشت نمایید.

مناطق مناسب برای کشت صیفی جات و احداث گلخانه صیفی جات

میزان محصولی که از هر هکتار در گلخانه صیفی جات برداشت می شود خیلی بیشتر از میزان محصول تولید شده در زمین می باشد.
میزان محصولی که از هر هکتار در گلخانه صیفی جات برداشت می شود خیلی بیشتر از میزان محصول تولید شده در زمین می باشد.

به طور کلی در مناطق مختلف ک دارای خاکی حاصلخیز باشد می توان انواع مختلف صیفی جات را کشت کرد. البته در برخی مناطق آب و هوا بسیار مناسب است در این حالت شما می توانید بدون نیاز به احداث گلخانه اقدام به کشت صیفی جات کنید. البته بهتر است در این حالت از سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری استفاده کنید تا در مصرف آب صرفه جویی کنید. البته باید بگوییم که میزان محصولی که از هر هکتار در گلخانه صیفی جات برداشت می شود خیلی بیشتر از میزان محصول تولید شده در زمین و کشت های بدون گلخانه می باشد، برای مثال در هر هکتار گلخانه خیار چیزی حدود 300 تن خیار تولید می شود ولی در هر هکتار زمین کشاورزی فقط می توانید 100 تن خیار برداشت کنید که اختلاف تولید محصول در این دو شرایط بسیار چشمگیر است.

هزینه ساخت و سرمایه مورد نیاز گلخانه صیفی جات

برای راه اندازی گلخانه صیفی جات باید در نظر بگیرید که برای خرید و یا اجاره زمین، تهیه اسکلت گلخانه، پوشش گلخانه، تهیه بذر، بوته، سم و کود، سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، آماده کردن زمین، توری ضد حشره و تهیه منبع نور مصنوعی باید هزینه بپردازید. در نظر بگیرید که در سال 1400 به ازای هر متر مربع گلخانه تونلی که احداث می شود باید مبلغ 250000 – 90000 تومان پرداخت کنید. اگر قصد احداث گلخانه های اسپانیایی که کاملا مجهز است را دارید باید 1400000 – 450000 هزار تومان هزینه کنید و برای یک گلخانه با طرح ایرانی با تجهیزات کامل نیاز به 600000 – 200000 تومان هزینه دارد.

مجوز های لازم برای احداث گلخانه صیفی جات

اگر در خصوص کشت و کار در گلخانه بی تجربه هستید مقداری از پولتان را صرف گذران دوره های آموزشی و دریافت مدرک کنید. برای گرفتن مجوز احداث گلخانه باید موارد زیر را تهیه کنید:

  1. درخواست کتبی جهت احداث گلخانه صیفی جات
  2. لازم است طرحی برای احداث گلخانه بنویسید و فرم مربوط به خلاصه طرح را تکمیل و امضا کنید و در نهایت کارشناس باغبانی شهر شما آن را امضا کند.
  3. تصویر سند زمین و یا اگر زمین شما اجاره ای است اجاره نامه ای که در آن متراژ و محل زمین به طور دقیق مشخص شده است را باید ارائه دهید.

    نقشه و موقعیت زمین و سازه گلخانه صیفی جات را در مدارک خود جهت دریافت مجوز ها داشته باشید.
    نقشه و موقعیت زمین و سازه گلخانه صیفی جات را در مدارک خود جهت دریافت مجوز ها داشته باشید.
  4. باید از مدارک مربوط به چگونگی تامین آب مورد نیاز برای گلخانه صیفی جات را ارائه دهید. برای مثال اگر قرار است از کانال، رودخانه یا چشمه برای تامین آب استفاده کنید باید گواهی مربوط به میزان حق آب که توسط شورای اسلامی به تایید رسیده است را تهیه کنید.
  5. لازم است از خاک و آبی که در زمین وجود دارد مقداری نمونه بردارید و نتیجه نمونه برداری را برای دریافت مجوز ارائه دهید.
  6. نقشه و موقعیت زمین و سازه گلخانه صیفی جات را در مدارک خود جهت دریافت مجوز ها داشته باشید.
  7. اگر خودتان دانش آموخته کشاورزی هستید باید تصویری از مدرک خود را ارائه دهید در غیر اینصورت باید حتما یک فارغ تحصیل کشاورزی را به عنوان کارشناس در نظر بگیرید و مدرک او که توسط نظام مهندسی کشاورزی تایید شده است را برای دریافت مجوز ارائه دهید.
  8. یک قطعه عکس و کپی شناسنامه خود را به همراه داشته باشید.
  9. گزارش بازدید کارشناس جهاد کشاورزی از زمین را نیز در مدارک خود قرار دهید.
  10. جهت حفظ کاربری اراضی شما باید تعهد محضری بدهید که اصول و ضوابط را رعایت می کنید و برای دریافت مجوز این تعهد را به همراه داشته باشید.

تجهیزات لازم برای گلخانه صیفی جات

یکی از مهمترین تجهیزات لازم برای احداث گلخانه صیفی جات تهیه سیستم های گرمایشی و سرمایشی می باشد. این سیستم ها به کنترل دقیق دما کمک می کنند. دما مورد نیاز برای هر یک از محصولات متفاوت است اما به طور کلی در این گلخانه ها دما در فصل سرما که بین 25 – 15 درجه سانتی گراد و در فصل تابستان دما را بین 28 – 2- درجه سانتی گراد نگهداری می کنند.

دستگاه مهم دیگری که شما برای پرورش  گیاه در گلخانه صیفی جات به آن نیاز دارید تهیه یک دستگاه رطوبت ساز می باشد، در مناطقی که هوا خیلی خشک است این کاهش رطوبت می تواند سبب سوختگی برگ های گیاه و بی حال شدن گیاه شود به همین جهت شما با تهیه یک دستگاه رطوبت ساز می توانید رطوبت هوا را در حد مناسب برای رشد گیاه مورد نظر خود نگهداری کنید.

برای نگارش طرح توجیهی اختصاصی گلخانه صیفی جات با ما در تماس باشید…

5/5 - (1 امتیاز)

تماس با کارشناسان سایت استارت وی

اگر زمان مناسبی برای برقراری تماس نیست، فرم زیر را پر کنید. در فرصت مناسب با شما تماس می گیریم.

طرح های توجیهی آماده و قابل دانلود

شروع گفتگو
Scan the code
سلام
جهت مشکلات دانلود و یا سفارش طرح توجیهی اختصاصی در واتساپ با ما در ارتباط باشید.